Een hotel op de grens van goed en kwaad

Een moderne allegorie in een jaren zestig jasje

Thriller – Boaz van Luijk

Zeven mensen met een geheim zijn gestrand in een vervallen hotel in een stormachtige nacht. Het lijkt op de setting van een horrorfilm en ook de filmtitel doet het ergste vermoeden. Toch is Bad times at the El Royale vooral een heel knappe thriller om over door te praten. De film heeft een boeiend, gelaagd verhaal met prima acteerwerk. De sfeervolle beelden en muziek roepen overtuigend het gevoel van het Amerika uit de jaren zestig op. Alleen al de a capella zang van  bekende nummers uit die tijd door Darlene Sweet (Cynthia Erivo) maken de film de moeite waard. De songteksten geven extra diepgang aan de film, bijvoorbeeld als Darlene voor slechterik Billy Lee zingt.

Jeff Bridges schittert als Father Flynn. Als hij zich voorstelt, dient de religieuze kant van de film zich direct aan. Hij praat met de hotelgasten over vergeving en verlossing. Dit past ook bij het religieuze thema van de film. Elke hotelgast belandt namelijk in het hotel door een beslissing uit hun verleden. In een flashback zien we deze keuze terug. Nu worden ze geconfronteerd met de consequenties. Allemaal zijn ze zo op zoek naar verlossing. Verlossing in de vorm van boetedoening, van vergeving of zelfopoffering. Deze verhaallijn zorgt voor een boeiende karakterstudie: de hoofdpersonen staan in het hotel op een kruising in hun leven.

Wat de film daarbij visueel en thematisch aantrekkelijk maakt, is dat de grens tussen twee staten dwars door het hotel heen loopt. Het is die rode lijn die je in elke scène laat zoeken naar haar betekenis. Staat zij symbool voor de grens tussen goed en kwaad? Dit maakt het interessant om te volgen aan welke kant van de lijn de hoofdrolspelers zich bevinden en wat ze daar doen. Kies je voor het goede of het kwade? En wie bepaalt wat goed of kwaad is? Als alle personages bij elkaar zijn in de hotellobby komt dit alles tot een gewelddadige climax. Billy ziet het onderscheid tussen goed en kwaad als toeval. Goed of kwaad is de plek waar de roulettebal blijft liggen: op zwart of rood. Voor anderen is goed doen mens zijn voor de ander. Dat doe je door de ander vergeving te schenken, te vertrouwen of te troosten. Het is een laatste kans om het goede te doen. Alles aan de film lijkt zo te verwijzen naar een soort vagevuur of laatste oordeel. Vooral één scène blijft mij bij. Hierin zien we hoe vanaf beide kanten van de lijn Darlene en Father Flynn de op de grens stervende hotelmanager helpen. Het happy end van de film mist de thematiek van de film en had best achterwege kunnen blijven.

Bad times at the El Royale

***

Regie: Drew Goddard

Met Joaquin Phoenix, Jonah Hill, Rooney Mara, Jack Black e.a. 142 minuten.

Kijkwijzer: vanaf 16 jaar.

In bioscopen.

+ Sfeervolle beelden, muziek

– Gewelddadig