Regisseur Snyders eerste film met eigen verhaal draait om een vrouw die opgesloten wordt in een gesticht/nachtclub en over vijf agen wordt gelobotomiseerd.
Vragen:
- Wie is de verteller? Echt?
- Wanneer zien we Sweat Pea het eerst praten? En het laatst?
- Hoe lang is Baby Doll in het gesticht voordat ze het als nachtclub ziet?
- Waarom zien we Baby Doll nooit dansen? En waarom is er nooit een cut als we overgaan in de actiescènes?
- De film speelt in de jaren 60, waarom zijn de actiescènes vaak moderner of herkenbaar uit andere films?
- Wanneer wordt Baby Doll Baby Doll genoemd?
- Waarom verschilt de muziek van de nachtclub met de muziek van de actiescènes?
- Welke dingen, settings en beelden komen meerder keren terug en waarom?
- Waar speelt de eerste en de laatste scene van de film zich af?
- Waarom zien de vrouwen er zo uit?
- Het begincitaat over engelen, verschilt dat van het beeld van engelen uit de bijbel?
- Is een van de karakters te beschrijven als engel?
- Waarom doet Baby Doll wat zij doet? Wat motiveert haar?
- Wat vind je van Dr. Gorski’s methode?
- Wat vind je van de opoffering aan het eind van de film? Wat betekent het?
- Wat is er echt in de film en wat fantasie?
Verdere discussie:
- Is onze samenleving een nachtclub, waar wij alles moeten geven in onze persoonlijke dans? En om te ontsnappen ons fysiek te geven? Zijn er elementen die wij moeten bemachtigen om te ontsnappen? Hebben wij de hulp nodig van anderen? Vertrouwen wij elkaar? Hoe zijn wij überhaupt in die nachtclub terechtgekomen? Wie is de baas? Zijn er ook mensen die ons helpen om te overleven?
- Is onze samenleving een psychiatrische instelling? Zijn wij allemaal patiënten die genezen moeten worden? Is het iets fysieks of geestelijks? Wie zijn de behandelaars, bewakers en verplegers? Vanuit welk perspectief werken ze? De totale overgave die Baby Doll in de lobotomie heeft, verandert de instelling. Wat zegt dit?
- Is onze samenleving het gezin waarmee het verhaal begint: geen vader, moeder overleden door boze stiefvader, zus door stiefvader vermoordt, alleen, bang voor stiefvader. Wie of wat symboliseren zij?
- Muziek: Ja, de hele film draait om allerlei nummers, liedteksten, persoonlijke dansen en de therapeutische werking van bepaalde muziekstukken. Wat hebben de verschillende nummers te betekenen?
- Is de werkelijkheid subjectief? Is life really what YOU make of it?
- Ben je je eigen redder?
- In hoeverre is de film een film over filmkijken? Over de realiteit zoals die zich voor ons op het filmdoek ontvouwt?
- Is de film denigrerend voor vrouwen of juist feministisch?
- Is dit een psychologische film, waar het eigenlijk gaat over een vrouw die alterego’s ontwikkeld om te overleven? Elk met hun eigen sterkte/zwakte?
- De verschillende quests verwijzen ook ergens na: waarna? (Let op hoe ze passen bij de personen/personages).
- Gaat het in deze film echt om een diepere laag of is dat een gimmick?